نحوه شست و شوی انواع لباس در لباسشویی

امروزه لباس‌های زیادی با جنس پارچه مختلف تولید می‌شوند که طرز شستشوی آن‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و در صورتی که آن‌ها را درست و اصولی نشویید، ممکن است که آسیب ببینند و از کیفیت آن‌ها کاسته شوند. از این رو راهنمای شستشوی انواع لباس کمک می‌کند تا لباس‌ها را با مواد درستی بشویید که بافت لباس سالم بماند و همچنین باعث بهبود در مصرف برق و عملکرد ماشین لباسشویی نیز میشود.

به طور کلی دو نوع شستن لباس داریم که معمولا لباس‌هایی که بسیار حساس هستند را باید با دست بشوییم تا خراب نشوند و لباس‌هایی که کثیف تر هستند را با لباسشویی می‌شوییم تا کاملا تمیز شوند.

انواع جنس لباس ها

لباس های پشمی

اگر میخواهید لباس های پشمی رادر لباسشویی قرار دهید,تنظیمات ماشین لباس‌شویی را بر روی Wool  بگذارید و گردش مخزن را روی دور ملایم گذاشته و بگذارید با آب سرد شسته شوند.لباس‌های پشمی و بافت را اگر بصورت عمودی آویزان کنید ، کش می‌آیند پس بهتر است برای خشک کردن آن‌‎ها را بر روی یک جا لباسی مناسب پهن کنید.

لباس‌های نخی

لباس های نخی، امکان رنگ دهی و همینطور آب‌رفت دارند به همین خاطر نحوه شستشو لباس های نخی با لباسشویی می تواند برای خانم های خانه دار کارآمد باشد.دمای آب برای شستن لباس های نخی باید حداکثر 60 درجه باشدو برای لکه زدایی لباس های نخی از مایع های قوی استفاده نکنید.حتما در زمان شستشو لباس های نخی، آنها را بر اساس رنگ از یکدیگر تفکیک کنید.

لباس‌های جین

اگر ترجیح می دهید لباس های جین را در لباس‌شویی بگذارید ابتدا لباس را پشت و رو کرده و جیب‌ها را خالی کنید.دمای آب بیشتر از ۱۰۵ درجه نباشد و از مایع لباس‌شویی استفاده کنید.هنگام آبکشی برای حفظ رنگ و ظاهر لباس یک پیمانه سرکه به آب اضافه کنید.

لباس‌های ابریشم

دقت کنید که بر روی برچسب لباس عبارت (ماشین لباس‌شویی) درج شده باشد.لباس‌های ابریشمی را با لباس‌های هم رنگشان داخل ماشین لباس‌ شویی قرار دهیدو لباس‌هایی که بافت سنگین یا قطعات فلزی مثل زیپ و دکمه دارند را همراه لباس ابریشمی نشویید.کمی شوینده ملایم داخل آن بریزید و ماشین را روی درجه ملایم و آب سرد تنظیم کنید.

 لباس‌های چرم

به هیچ وجه لباس‌های چرم را در ماشین لباس‌شویی نگذارید.پودر لباس‌شویی و آب می تواند ، لباس شما را خراب کند,لباس چرم خود را به خشک شویی ببرید.

لباس‌های کتان

ماشین لباس‌شویی بهترین راه برای شستن لباس‌های کتان است.قبل از قرار دادن لباس در ماشین لباس‌شویی ، لکه‌های آن را با لکه برها از بین ببرید.برای شستن این لباس‌ها بهتر است به جای پودر از مایع‌های لباس شویی استفاده کنید.برای لباس‌های مشکی از مشکی شوی و برای لباس‌های رنگی از مایع لباس‌شویی مخصوص لباس‌های رنگی استفاده کنید.برای تمیز شدن لباس‌های سفید و روشن از آب گرم و برای لباس‌های مشکی از آب سرد استفاده کنید.اگر بر روی آن چیزی ننوشته بود از دور کند لباس‌شویی برای خشک کردن آن استفاده کنید تا لباس آب نرود یا بور نشود.

لباس های نایلونی

بیشتر لباس‌های نایلونی را می‌توان به وسیله ماشین لباس‌شویی به همراه آب ولرم و مواد شوینده شست.برای جلوگیری از الکتریسیته موجود در لباس‌های نایلونی بهتر است در هنگام شستشو به آب کمی نرم‌کننده اضافه کنید و لباس‌های زیر وجوراب های نایلونی را بهتر است با دست بشویید تا از کش آمدن و پارگی آن جلوگیری کنید.

لباس نوزاد

از شستن لباس های نوزاد به همراه سایر لباس ها خودداری کنید.بهتر است لباس های نوزاد را با صابون های قلیایی بشویید.استفاده از پودرهای رختشویی و یا مایع های لباسشویی متفرقه می تواند به پوست نوزاد شما آسیب وارد کند.حتما لباس های نوزاد را با آب سرد آبکشی کنید.

پرده های توری

در زمان شستن پرده های توری مقداری نمک به آب آن اضافه کنید.حتما چندین بار پرده ها را با استفاده از آب سرد بشویید تا به طور کامل گرد و خاک از روی آنها پاک شود.شما می توانید از کمی مایع سفیدکننده برای باز شدن رنگ پرده ها در زمان شستن استفاده نمایید.حتما پرده ها را پس از مراحل گفته شده داخل ماشین لباسشویی قرار دهید و با پودر لباسشویی شسته و آبکشی کنید.

آستین و یقه لباس

آستین و یقه لباس جزء محل هایی هستند که در اکثر مواقع بیشتر از سایر بخش های لباس چرک می شوند. به همین خاطر امکان دارد که با لباسشویی به صورت کامل پاک نشوند و یا حتی شستن این بخش ها با لباسشویی باعث چرک‌مرده شدن کثیفی ها و تثبیت آن ها بر روی پارچه شود. شما می توانید برای شستن و تمیز کردن آستین و یقه پیراهن، پیش از آن که آنها را در داخل ماشین لباسشویی بریزید، با صابون گلیسیرین، شستشو دهید و سپس برای تمیز شدن سایر بخش های لباس، آن را به درون ماشین لباسشویی بیندازید.

این نکات در مورد انواع لباس ها با هر جنس پارچه ای که دارند، صدق می کند و صرفا مربوط به یک جنس پارچه نمی باشند:

  • حتما به نکاتی که بر روی مارک لباس درج شده است، توجه کنید.
  • از شستن لباس ها با درجه دمای بالای آب و به مدت طولانی به شدت خودداری کنید؛ در غیر این صورت به بافت پارچه آسیب خواهد رسید.
  • حتما لباس های تیره، رنگی و سفید را از یکدیگر تفکیک کنید.
  • اگر تصمیم دارید لباس را برای اولین مرتبه با استفاده از ماشین لباسشویی بشویید، آنها را جداگانه شستشو دهید.
  • پیش از آن که لباس ها را به داخل ماشین لباسشویی بریزید، حتما تمامی جیب ها را چک کنید.
  • ظرفیت ماشین لباسشویی را به اندازه پر کنید؛ در غیر این صورت لباس ها چروک خواهند شد.
  • حتما به جنس پارچه لباس ها توجه کنید و از شستشوی همزمان آنها  خودداری کنید.

نظر خود را بنویسید