علت از کار افتادن موتور یا کمپرسور یخچال

یکی از رایج ترین خرابی هایی که در یخچال دیده می شود ، از کار افتادن موتور یخچال می باشد . در صورت وجود هر گونه نقص فنی در موتور یخچال ، یخچال فورا خاموش می شود یا اصلا شروع به کار نمی کند . خرابی موتور یخچال علت های مختلفی دارد و احتمالا میخواهید دلیل بوجود آمدن این مشکل را بدانید .

کمپرسور یخچال چیست و چگونه کار می کند؟

موتور یا کمپرسور یخچال ، قلب یخچال می باشد . و یخچال و فریزر در صورت معیوب بودن کمپرسور نمی تواند کار کند . به صورت روتین به موتور یخچال کمپرسور یخچال گفته می شود.کمپرسور یخچال به یک مجموعه گفته می شود ، که شامل پیستون ، میلنگ و سوپاپ می باشد .این مجموعه برای ایجاد سرما در یخچال کار می کنند . کمپرسور یخچال به عنوان یک پمپ عمل می کند و گاز را در لوله ها به حرکت در می آورد. کمپرسور موتوری است که مایع خنک کننده را فشرده می کند و از طریق کندانسور به گردش در می آورد . همچنین کمپرسور برای فشرده سازی و تبدیل مجدد گاز از حالت بخار به مایع استفاده می شود.

نشانه های خرابی کمپرسور

در این قسمت به بررسی مواردی که باعث خرابی کمپرسور(موتور) می شوند می پردازیم و راه حل هایی برای جلوگیری از خراب شدن کمپرسور را بیان می کنیم  : 

گرمای بیش از حد

وقتی کمپرسور کار می کند ، گرما تولید می شود . کار کردن کمپرسور با تولید گرما همراه است البته کمپرسور ها طوری طراحی شده اند که در مقابل گرما ی تولید شده مقاوم باشند اما به شرطی که تهویه ی مناسب و گردش هوای کافی وجود داشته باشد . در غیر این صورت گرمای تولید شده می تواند به سیم پیچ و سایر اجزای داخلی آسیب بزند .

برای جلوگیری از این وضع مطمئن شوید که جریان هوای کافی اطراف یخچال وجود داشته باشد . یخچال شما باید حداقل ۱۵ سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد تا به اتلاف گرما از سیم پیچ کمک کند . اگر فاصله ی استاندارد رعایت نشود کمپرسور بیش از حد گرم می شود و باعث خاموش شدن یخچال می شود .

آلودگی

کثیفی کندانسور نیز یکی دیگر از علت های خرابی کمپرسور یخچال می باشد . در پشت یخچال لوله های پیچ در پیچی سیاه رنگی وجود دارد که به آن کندانسور گفته میشود.اگر این لوله ها را گرد و خاک بپوشاند کثیفی مثل عایق عمل میکند و گرما به درستی دفع نمیشود و یخچال به خوبی کار نمی کند و حتی ممکن است از کار بیوفتد.گرد و غبار و هر گونه اجسام اضافی که وارد کمپرسور شود ، باعث می شوند که کمپرسور نتواند کار خود را به درستی انجام دهد .

خراب شدن فن کمپرسور

فن کمپرسور یخچال قسمت مهمی از سیستم خنک کننده کمپرسور می باشد .درست مانند کامپیوتر که دارای یک پردازنده است و فن تمام وقت برای خنک کردن دستگاه و جلوگیری از گرمای بیش از حد پردازنده کار میکند . اگر فن کمپرسور از کار بیوفتد ، یخچال شروع به صدا های عجیب و غریب می کند .با افزایش عمر دستگاه و در صورت تجمع گرد و غبار روی یاتاقان های موتور فن ، مانع از کارکرد موتور می شود . در صورت خرابی موتور فن باید آن را تعویض کنید.

کمبود روغن کاری

همانطور که برای کارکرد درست اتومبیل ، روغن کافی و مناسب لازم است ، روغن کاری برای یک کمپرسور سالم بسیار مهم است . عدم روغن کاری باعث افزایش فرسودگی کمپرسور می شود و همچنین باعث ایجادگرمای بیش از نیز می شود .

بار زیاد یخچال 

یکی دیگر از دلایل خرابی کمپرسور ، به علت بار زیاد در محفظه ی یخچال می باشد . اگر یخچال را بیش از حد پر کنید و مواد غذایی را به صورت گرم داخل یخچال قرار دهید ، باعث می شود مایع خنک کننده بیش از حد گرم شود و در نتیجه حجم مبرد (مایع خنک کننده) با سرعت بالاتری افزایش می یابد و کمپرسور نیاز به کار طولانی دارد و همین امر باعث خرابی کمپرسور میشود .

قدیمی شدن و استهلاک کمپرسور  

به طور معمول طول عمر یک کمپرسور بین ۱۰ تا ۲۰ سال می باشد . در واقع متوسط طول عمر یخچال ۱۵ سال می باشد .البته اگر هیچ گونه نوسان شدید برق و یا ضربه ای به آن وارد نشود . عوامل بسیاری مانند نحوه ی نگهداری و میزان بار به طور چشم گیری روی طول عمر یخچال تاثیر دارد . مانند هر مولفه ی مکانیکی دیگر ، عملکرد کمپرسور نیز با افزایش عمر دستگاه کاهش می یابد .

افزایش ولتاژ

کمپرسور یخچال می تواند بر اثر ولتاژ بالا آسیب ببیند . یک نیروی قوی الکتریکی می تواند به سیم پیچ های کمپرسور آسیب برساند و باعث خرابی زودرس کمپرسور شود . همچنین تعویض کمپرسور هزینه ی بالایی را در بر دارد .

سر و صدای غیر عادی کمپرسور

ممکن است در طول روز به صورت عادی همیشه یک صدایی از کمپرسور یخچال می شنوید . این یعنی این که متوجه می شوید که موتور در حال کار است .  اگر هیچ صدایی از موتور نشنیدید یعنی موتور شما از کار افتاده یا اگر صدای زیادی از کمپرسور شنیدید و همچنین مواد غذایی داخل یخچال گرم است ، ممکن است کمپرسور شما دچار مشکل شده باشد .

موارد دیگری که با کارنکردن موتور یخچال ارتباط مستقیم دارند :

قطع بودن سیم کشی

خرابی رله اورلود

عدم ارسال فرمان موتور توسط برد الکترونیکی

قطع سیم پیچ موتور

رله استارت

رله استارت وظیفه انتقال جریان الکتریکی به کمپرسور را دارد ، اگر این قطعه معیوب شود معمولا صدای زیادی در یخچال تولید میکند .این صدا شبیه به کلیک کردن ، یا تق تق متداوم شنیده میشود ،این صدا بخاطر تلاش رله برای راه اندازی موتور یخچال میباشد و وقتی نمیتواند این کار را انجام دهد مداوم تلاش میکند تا بلاخره به نتیجه برسد .

خرابی برد یخچال

در نسل جدید یخچال فریزر ها برای کنترل قطعات از برد هوشمند الکترونیکی استفاده میشود .خرابی در برد های الکترونیکی بسییار شایع است و یک نمونه از خرابی های آن باعث کار نکردن موتور یخچال میشود.در صورتی که تعمیرکار تشخیص دهد مشکل از برد میباشد،برد را به کارگاه سرویس منتقل میکند و مهندسین الکترونیک وارد عمل میشوند .

قطع بودن سیم کشی

اطمینان از رسیدن برق به کمپرسور اول راه تشخیص علت روشن نشدن موتور یخچال میباشد ، برای چک کردن این مورد از دوشاخ برق باید مسیر برق را دنبال کنیم و از انتقال آن به موتور مطمئن شویم .اینکارا میتوان با استفاده از مولتی متر در حالت بیزر ( بوق ) نیز انجام داد و راهکار اصولی تشخیص آن استفاده از مولتی متر میباشد .

نظر خود را بنویسید