علت سرد نشدن یخچال چیست؟

یخچال یکی از مهمترین و پیشرفته‌ترین لوازم خانگی در منزل است. یخچال را می‌توان به عنوان یکی از پر فعالیت ترین لوازم خانگی در خانه به شمار آورد که 24 ساعته مشغول به فعالیت است. ممکن است شما هم با مشکل سرد نشدن یخچال روبه رو شده باشید. منظور از سرد نکردن یخچال، حالتی است که دستگاه کار می‌کند اما نمی‌تواند به اندازه کافی دما را کاهش داده و خنک نماید. بنابراین سرد نشدن یخچال و گرم بودن داخل یخچال می تواند به فساد زودتر مواد غذایی، فشار بیشتر بر روی کمپرسور، بروز مشکلات دیگر بیانجامد.

 پس از مشاهده گرم شدن بدنه یخچال یا خنک نکردن آن سریعا با یک تعمیر کار لوازم خونگی تماس بگیرید و مشکل خود را با آن در میان بگذارید. پس از مراجعه تعمیرکار و تعمیر آن در کمترین زمان می‌توانید از یخچال خود مجددا استفاده کنید.در این مقاله از کاراباما، چند علت اصلی سرد نکردن و گرم بودن یخچال را که شامل موارد فنی و غیر فنی می‌باشد، بیان می‌کنیم:

ایراد در سیم کشی و برق رسانی

یکی از اصلی‌‌ترین مشکلات خنک نکردن یخچال، اتصالات برق و خرابی سیم کشی برق یخچال شما است. با قطع و وصل شدن برق یخچال، یخچال مدام روشن و خاموش می‌شود و موتور یخچال فرصت کافی برای خنک کردن یخچال را پیدا نمی‌کند. اگر مشکل کار نکردن یخچال از سیم کشی و برق رسانی آن باشد کافی است پریز برق را تعمیر کنید یا محافظ آن را تعویض کنید.

با عوض کردن محافظ یخچال و فعالیت دوباره آن دیگر نیازی به تعمیر یخچال نخواهید داشت و در کمترین زمان می‌توانید مشکل کار نکردن یخچال را رفع کنید. گاهی ممکن است سیم کشی‌های داخلی یخچال دچار اختلال شوند. در این شرایط چراغ یخچال نیز روشن نمی‌شود و قطع و وصلی دارد. برای تعمیر سیم کشی‌های داخلی یخچال ش ما نیاز به کمک یک فرد حرفه‌ای و کاربلد دارید.

خرابی ترموستات یخچال

ترموستات وظیفه تنطیم دما در یخچال را به عهده دارد. در یخچال‌های قدیمی تنظیم دما با استفاده از یک کلید انجام می‌شد و در یخچال‌های مدل امروزی ترموستات به صورت یک صفحه نمایش لمسی روی درب یخچال قرار گرفته است. اگر از یخچال فریزرهای قدیمی استفاده می‌کنید، تنظیم دما به کمک ترموستات های ولومی و در مدل های جدیدتر، به کمک کلیدها و صفحه دیجیتال انجام می‌شود.

با خرابی ترموستات، تنطیمات دمای یخچال کاملا بهم می‌ریزد. کاهش دمای یخچال باعث برفک زدن یخچال می‌شود و افزایش دمای یخچال باعث می‌شود یخچال توانایی خنک کردن نداشته باشد و کلیه مواد غدایی داخل یخچال فاسد شوند. در هر دو صورت پس از مدتی یخچال از کار می‌افتد.

خرابی کمپرسور یخچال

کمپرسور یخچال وظیفه تبدیل گاز به مایع را به عهده دارد و با پمپاژ کردن آن باعث خنک شدن یخچال می‌شود. اگر به هر دلیل کمپرسور یا آن دچار خرابی یا ایراد شوند موتور به هیچ وجه قابلیت کار کردن نخواهد داشت. با از کار افتادن موتور بی شک یخچال قادر به خنک کردن بخش‌های مختلف نخواهد بود و پس از مدت کوتاهی کلیه مواد غذایی داخل یخچال از بین خواهند رفت.

از کار افتادن برد الکترونیکی

کلیه قطعات یخچال اعم از فن‌ها و کمپرسور یخچال تحت نظر برد الکترونیکی انجام می‌شود. وجود نوسانات موجود در جریان برق، ظاهر شدن برخی کدها بر صفحه نمایشگر، کار نکردن فن یخچال و خنک نکردن آن از جمله نشانه‌های خرابی و از کار افتادن برد الکترونیکی یخچال است.با از کار افتادن برد الکترونیکی، فن‌های یخچال قادر به تهویه هوا نخواهند بود و فرآیند یخ زدایی یخچال به خوبی انجام نخواهد شد.

کمبود گاز و تولید باد گرم

خنکی فضای یخچال به دلیل وجود گاز مبرد آن است. گاز یخچال که در قسمت پشتی یخچال قرار دارد باد گرم را از یخچال میگیرد و گاز خنک را جایگزین آن می‌کند. کمبود گاز در یخچال باعث می‌شود بلافاصله باد گرم در یخچال جریان پیدا کند و این باد گرم مانع از خنک کردن یخچال می‌شود.

قرار دادن یخچال در مکان‌های غیر استاندارد

طبق تحقیقات انجام شده اغلب خریداران پس از خرید یخچال با تعمیرکاران یخچال تماس می‌گیرند و گزارش خرابی و خنک نکردن یخچال‌ خریداری شده را می‌دهند. چسباندن یخچال به دیوار و قرار دادن یخچال در فضاهای بسته باعث می‌شود تا جریان هوا به‌طور کامل در اطراف موتور قطع شود و یخچال قادر به خنک کردن مواد غذایی نباشد. بهترین مکان برای قرار دادن یخچال در فاصله استاندارد از دیوار و در مکانی دور از حرارت و رطوبت بالا است.

مقدار زیاد مواد غذایی در داخل یخچال

اگر مواد غذایی بسیاری را در داخل یخچال قرار دهید، به طوری که از ظرفیت مجاز آن بیشتر شود و مواد به صورت فشرده و روی هم کیپ شده قرار بگیرند، گردش هوای سرد در داخل دستگاه ممکن نبوده و به کمپرسور فشار وارد می‌شود که ممکن است نتواند پاسخگوی این میزان از مواد غذایی و کاهش دمای آن ها باشد، درنتیجه باعث گرم شدن داخل یخچال خواهید شد. با توجه به ظرفیت یخچال فریزر خود در درون آن وسایل بگذارید تا علتی برای سرد نکردن یخچال به فراهم نشود.

گرم شدن داخل یخچال به علت ایراد درب

در صورتی که قفل درب یخچال معیوب باشد و درب دستگاه به درستی بسته نشود، دمای داخل آن نمی‌تواند پایدار بماند . همچنین یکی از مهمترین مواردی که حتما باید از درستی کارکرد آن مطمئن شوید، واشر یا لاستیک دور درب یخچال است.اگر لاستیک درب یخچال کنده یا پاره شده، شل شده و یا از درب جدا شود، به گونه ای که اجازه ورود هوای گرم بیرون را به داخل یخچال بدهد، مشکلات بسیاری از جمله خنک نکردن یخچال را در پی خواهد داشت.

در این مقاله سعی شد سوالات شما را در پیرامون سرد نشدن و مشکلات گرم کردن یخچال پاسخ دادیم. همانطور که مشاهده کردید دلایل مختلفی برای خنک نکردن یخچال وجود دارد که با شناسایی این دلایل و تعمیر سریع آن‌ها می‌توانید از خسارت‌ها جلوگیری کنید.مازند پلاست با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه انواع قطعات یخچالی همراه شما خواهد بود و همواره آماده در ارائه خدمات به شما همکاران گرامی می باشد .

نظر خود را بنویسید